Rotterdam,
20
mei
2015
|
12:13
Europe/Amsterdam

Blog: ‘Missie geslaagd’ (En nu doorpakken…)

ronwit
Gerben Meijer
Sustainability Manager

In mei vond in Göteborg het jaarlijkse klimaatcongres Climate Savers plaats. Gerben Meijer, sustainability manager bij Eneco, was erbij. Samen met Ecofys en WNF zette hij zich in om One Planet Thinking op de agenda’s van internationale organisaties te krijgen. Tussen de bedrijven door (lees: vier uur ’s nachts) vond hij ook nog de tijd voor onderstaande dringende oproep.

Anderhalf keer de aarde

Het zal niemand verbazen, maar het gaat niet goed met onze planeet. Volgens het Living Planet-rapport van het Wereld Natuur Fonds (WNF) verbruiken we wereldwijd ieder jaar anderhalf keer de aarde. Als we zo doorgaan is dat in 2030 zelfs twéé keer de aarde aan energie. Er móet dus iets veranderen. En snel ook, anders dwingen we onze kinderen tot een leven op een onherstelbare aarde.

Partners nodig

Die verantwoordelijkheid nemen we heel serieus bij Eneco. Als enige Nederlandse Climate Saver streeft Eneco ernaar om het energieverbruik binnen de grenzen van een leefbare planeet te brengen. Daarvoor ontwikkelden we samen met het Wereld Natuurfonds en Ecofys het programma One Planet Thinking. Het doel van dit traject is om een methodiek te ontwikkelen waarmee bedrijven hun duurzaamheidsinspanningen kunnen relateren aan de grenzen van één planeet. Op die manier brandden we de aarde niet meer in een snelvaart op zoals we nu doen. Dát voorkomen, kunnen we niet alleen, daar zijn partners voor nodig. Veel partners.

Het verschil maken

Om die aan One Planet Thinking te committeren, reisden Jeroen en Annemarie van Ecofys en ik van 5 tot 7 mei af naar het Zweedse Göteborg. Drie dagen lang was de Zweedse havenstad dé plek waar vertegenwoordigers van mede Climat Savers als Volvo, Coca Cola Company, HP, Sony en Alpro en natuurlijk WNF spraken over energiebesparing en vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. Nodig, want als we samenwerken met één doel voor ogen, versnellen we en maken we het verschil. Nog voordat het te laat is.

Aanstekelijke energie

Met die gedachte dompelden we ons drie lange dagen onder in zompige vergaderruimtes met misschien te weinig zuurstof, maar wel met een aanstekelijke energie die ook loskwam bij onze verhalen over One Planet Thinking. Zo maakte onze forse reductie van CO₂-uitstoot van de afgelopen jaren enorme indruk. En leverde het nieuws dat onze partners Google en NS zich voor lange termijn committeren aan investering in duurzame energie een hartverwarmend applaus op.

 Over eigen grenzen heenMaar hoe fijn al die schouderklapjes ook waren, we kwamen natuurlijk naar Göteborg met een missie: vier organisaties committeren aan One Planet Thinking. En daar hebben we alles voor uit de kast gehaald. Van roundtables en paneldiscussies tot een-op-een gesprekken met interessante organisaties als the Coca Cola Company, National Geographic en Novelis. Uiteindelijk kregen we zelfs twee innovatiedoelen van One Planet Thinking op de agenda. En hebben we onze mede Climate Savers echt geleerd over hun eigen grens heen te kijken.

Doorpakken

En dat maakt trots en nederig tegelijk. Want hoe inspirerend het ook was om drie dagen lang op te trekken met gelijkgestemden die dezelfde droom delen, het besef dat we er nog lang niet zijn knalde er toch ook wel weer in na terugkomst. Het mag en moet gewoon niet bij deze drie dagen en deze selecte groep Climate Savers blijven. We moeten nu doorpakken en meer bedrijven aansluiten. Samen hebben we de sleutel in handen voor een florerende groene economie en een leefbare aarde. Voor ons en voor onze kinderen.

Doe mee

Dus sustainability managers, doe mee en neem contact met mij op, want alleen lukt het niet.

Lees meer op de speciale website van One Planet Thinking

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.