ROTTERDAM/PAAL-BERINGEN (BE),
23
september
2016
|
18:48
Europe/Amsterdam

Eneco Tour gaat vanaf 2017 door onder andere naam

Eneco neemt na 12 jaar afscheid van Eneco Tour

Samenvatting

Eneco stopt na de editie 2016 als sponsor en naamgever van de Eneco Tour, de enige meerdaagse wielerwedstrijd op wereldniveau in de Benelux. De UCI WorldTour wedstrijd heeft wel inmiddels een nieuwe licentie voor de UCI WorldTour, weliswaar onder een nieuwe naam. 

Eneco is sinds 2005 titelsponsor en sinds 2009 ook houder van de UCI World Tour licentie voor de Eneco Tour. In 2012 verlengde zij de licentie tot en met 2016. Eneco werkt nauw samen met het sportbedrijf Golazo dat vanaf 2009 de volledige organisatie en wedstrijdleiding van het evenement voor zijn rekening neemt.

Jeroen Overgoor, directeur Communicatie & Public Affairs van Eneco Groep licht het besluit om niet verder te verlengen toe: ‘Afscheid nemen van zo’n succesvol evenement is geen makkelijke keuze. We hebben veel geïnvesteerd in de wielersport en hebben daar voor het merk Eneco in Nederland en België ook bijzonder veel voor terug gekregen. Elk jaar zien we de aandacht en waardering voor de Eneco Tour toenemen. Tegelijkertijd is ons bedrijf in de afgelopen 12 jaar ingrijpend veranderd. In plaats van een energieleverancier zijn we steeds meer een duurzame en innovatieve dienstverlener. Waarbij we onze klanten met behulp van slimme diensten en technologie, zoals Toon, helpen om zelf de regie te nemen over de eigen energievoorziening. Bij deze positie passen ook nieuwe keuzes in marketing, sponsoring en communicatie, die beter aansluiten bij onze strategie. Onze nieuwe pay-off en campagne ‘Welkom in de nieuwe wereld’ is hiervan het meest zichtbare voorbeeld. Voor onze sponsorstrategie betekent het dat we meer de nadruk gaan leggen op duurzame technologie en educatie, zoals we op dit moment al doen met het Eneco Windlab en de samenwerking met het Wereld Natuur Fonds op het gebied van One Planet Thinking.’

Vertrouwen
De wielerkoers wordt voortgezet door Golazo onder een nieuwe naam. Golazo neemt ook de World Tour-licentie over van Eneco. CEO Bob Verbeeck: ‘We zijn in de eerste plaats erg fier met de manier waarop we samen met Eneco zo succesvol een nieuwe wielerwedstrijd in de lage landen op de wielerkaart hebben gezet. Onze goede samenwerking resulteerde in een steeds beter deelnemersveld en een zeer positieve uitstraling van het evenement. We evolueerden naar de enige meerdaagse rittenwedstrijd in de UCI World Tour die door de “klassieke renners” kan worden gewonnen. We zijn Eneco dan ook zeer dankbaar dat we jarenlang samen aan die weg hebben kunnen timmeren. Met de bevestiging door de UCI dat we kunnen doorgaan als WorldTour wedstrijd, is de continuïteit verzekerd en ligt de weg open om de wielerliefhebbers in de lage landen een rittenkoers van het hoogste niveau te kunnen blijven voorschotelen.’

Groots sportevenement
Samen bouwden Eneco en Golazo de wedstrijd uit tot een gevestigde waarde op de internationale wielerkalender die jaarlijks alle grote ploegen en topnamen uit het peloton naar België en Nederland brengt. Ook zorgden beide partijen voor de huidige toonaangevende status van de Eneco Tour als duurzaam georganiseerde meerdaagse wielerwedstrijd.

In twaalf jaar tijd werd de Eneco Tour een begrip bij het publiek, de sponsors, de media en de renners. Het sportieve belang nam jaar na jaar toe. Klinkende namen als Tony Martin, Edvald Boasson Hagen en Tim Wellens op de erelijst zeggen veel. Ook in de editie van dit jaar rijden er met onder meer Peter Sagan en Greg Van Avermaet (de wereldkampioen en de olympisch kampioen) absolute wereldtoppers mee. Ruim 90 miljoen kijkers over de hele wereld volgen intussen jaarlijks de wedstrijd via TV en internet. De Eneco Tour is hiermee koploper van alle wielerwedstrijden in België en Nederland.

Overgoor: ‘Wij zijn er trots op dat we met de sponsoring van de Eneco Tour hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van een groots sportevenement. Het geeft ons veel vertrouwen dat Golazo, met 8 succesvolle organisatiejaren in de benen, het stokje van ons overneemt en daarmee verder bouwt op het succes en de kwaliteit van een event waar zij zelf al jaren medeverantwoordelijk voor is’.

Over Golazo
Golazo wil iedereen aan het sporten krijgen. Dat doet het via meer dan 300 eigen sportevenementen in binnen- en buitenland en tal van sportpromotieprogramma’s. Bovendien krijgt iedereen de mogelijkheid om zich daarin te laten coachen en opvolgen door Energy Lab, o.m. op vlak van training en voeding. Golazo wil daarnaast de sportfan van (top-)sport laten genieten, begeleidt tal van topsporters en biedt merken en overheden optimale mogelijkheden om zich via sport te profileren. De eigen media van Golazo brengen informatie en beleving tot bij de diverse sport communities. Golazo is sport.

Over Eneco
De missie van Eneco Groep is duurzame energie voor iedereen. Onze visie is dat de energievoorziening zich decentraal en duurzaam ontwikkelt en door samenwerking tot stand komt. Bedrijven en burgers zorgen voor een revolutionaire verandering van het energielandschap. Samen met hen wil Eneco Groep haar leidende positie in duurzame energie behouden. Met de energie van onze 7.000 mensen dragen we bij aan de energietransitie.