Rotterdam,
02
juli
2013
|
14:33
Europe/Amsterdam

Elektrische auto's altijd schoner dan gewone auto's

Samenvatting

Ook als een plug-in hybride voertuig uitsluitend op brandstof rijdt, is er dankzij het terugwinnen van energie bij het remmen minder uitstoot van CO2, stikstof (NOx) en fijnstof dan bij een conventioneel voertuig. Dit zijn de uitkomsten van het uitvoerige onderzoek 'Rotterdam Test Elektrisch Rijden' met vijfenzeventig voertuigen. Twee jaar lang werd het gebruik en verbruik van deze voertuigen uit de wagenparken van de Gemeente Rotterdam, netbeheerder Stedin en energiebedrijf Eneco gemeten met vernuftige monitoringsystemen. Niet eerder zijn zoveel elektrische voertuigen en oplaadpunten zo lang en intensief gemonitord als tijdens Rotterdam Test Elektrisch Rijden. De uitkomsten zijn positief voor de toekomst van het rijden op elektriciteit in zakelijke wagenparken.

Overhandiging+eindrapport

De uitstoot van elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor is vergeleken over de héle keten. Voor elektrische auto’s zijn de emissies van de elektriciteitsproductie bepaald op basis van de daadwerkelijke Nederlandse energiemix. Dat geeft voor elektrische voertuigen een ongunstiger maar realistischer beeld dan wanneer met 100% groene stroom gerekend zou zijn.

Zelfs dan winnen de elektrische voertuigen het echter ruimschoots van hun referenties. Vanuit stedelijk oogpunt is het vooral gunstig dat de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof fors lager is dan bij een conventionele auto. Dat komt met name door de korte ritjes en het regeneratief remmen. Het laadgedrag van gebruikers beïnvloedt de resultaten van de plug-in hybride auto’s sterk. Daar is met het juiste laadgedrag nog veel milieuwinst te boeken.

Advies: stimuleer rijden op elektriciteit bij plug-in hybride auto’s
Het is uiteraard beter voor het milieu als met plug-in hybride auto’s op elektriciteit wordt gereden. Daarom onderschrijven wij ook dat wagenparkbeheerders hun rijders moeten stimuleren de auto's goed te gebruiken: waardeer het aantal elektrisch gereden kilometers of maximaliseer de vrije kilometers op fossiele brandstoffen en deel kennis over hoe de auto te gebruiken. Samen met het bedrijfsleven moet de overheid zorgen voor een dicht netwerk aan oplaadpunten. In Rotterdam werken we aan 1.000 oplaadpunten in 2014. Wethouder Van Huffelen (duurzaamheid en lid van het Formule E-team) roept het Rijk op om het gunstige fiscale klimaat voor elektrische auto's en (plug-in) hybrides te behouden. "Dit onderzoek toont aan dat elektrisch rijden zinvol is en bijdraagt aan een schoner milieu en betere luchtkwaliteit."

Aanzienlijk deel zakelijke wagenparken kan vandaag al vervangen worden
Elektrische voertuigen blijken goed inzetbaar binnen wagenparken. Rotterdam Test Elektrisch Rijden heeft aangetoond dat voor Eneco (27 procent), Stedin (18 procent) en de gemeente Rotterdam (60 procent) een aanzienlijk deel van het zakelijke wagenpark vandaag al vervangen kan worden door een elektrische evenknie. Eigenaren van wagenparken hebben bij aanschaf van een voertuig de mogelijkheid te beoordelen of bij iemands rijprofiel een volledig elektrisch voertuig of plug-in hybride past. Bij een positief antwoord kunnen zij controleren of iemand daarna passend laadgedrag vertoont. Zij kunnen ook besluiten tot vergoeding van thuis geladen stroom en vergoeding van een lager aantal brandstofkilometers. De overheid en werkgevers kunnen het juiste laadgedrag bevorderen.

45.000 Mb aan meetgegevens
Het project Rotterdam Test Elektrisch Rijden leverde een schat aan informatie op over de ingezette voertuigen, de kosten van elektrisch rijden en de ervaringen van gebruikers. Bijzonder aan het project is niet alleen dat de auto’s op vele onderdelen zijn gevolgd, maar ook de meetintensiteit (tot tien keer per seconde), de duur (alle seizoenen van het jaar) en diversiteit (verschillende soorten voertuigen van meerdere merken, ingezet voor diverse taken) van de metingen. Het onderzoek had tevens aandacht voor de gehele keten: van de distributietransformatoren via de oplaadpaal tot aan de wielen. Daarmee werd door onderzoeksbureau Laborelec, onderdeel van GDF SUEZ, ruim 45.000 megabyte aan meetgegevens verworven en geanalyseerd.